Skip to content

Dit jaar stond het NARIM congres 2024 ‘Simply Human’ volledig in het teken van de menselijke aanpak. Troostwijk en Apresa hebben tijdens het NARIM congres een sessie georganiseerd waarin Erik Kussendrager licht wierp op 5 verschillende kunstwerken en Arjan Hovinga de verbinding legde tussen de gepresenteerde kunst en de diensten van Troostwijk. Ben jij benieuwd naar welke kunstwerken zijn gepresenteerd en hoe deze zich verhouden tot onze diensten? Lees dan snel verder!

Strijd van de mens tegen de krachten van de natuur

Het eerste kunstwerk is van Jan Asselijn, ‘De doorbraak van de Sint-Anthonisdijk bij Amsterdam’ (1651). Zware stormen en ongewone weersomstandigheden zorgden in 1651 voor een catastrofale doorbraak van de dijk, wat leidde tot ernstige overstromingen en grote schade in de omgeving.Dit schilderij is niet alleen een weergave van een historisch feit, maar ook een krachtig symbool van de voortdurende strijd van de mens tegen de krachten van de natuur. Nog steeds worden we geconfronteerd met schade veroorzaakt door natuurkrachten, zoals brand-, water- of windschade. Hier komen onze contra-experts in beeld. Bij materiële en bedrijfsschade staan onze contra-experts je bij, adviseren ze je en begeleiden ze je bij de complexe afhandeling van de gevolgen van de schade.

 

Samenkomst van menselijke creativiteit en technologie

Het tweede kunstwerk, ‘Théâtre D’opéra Spatial'(2023), is een AI-kunstwerk van Jason Michael Allan, gecreëerd met behulp van Midjourney-software. Het kunstwerk verkent de relatie tussen mens en technologie. Midjourney is een geavanceerd AI-platform dat kunstenaars in staat stelt om complexe en unieke visuele werken te produceren door middel van machine learning en algoritmische processen. Het werk belicht hoe menselijke creativiteit en technologische innovatie samenkomen om iets werkelijk unieks te creëren. Bij Troostwijk combineren wij onze expertise met technologie door middel van ons digitaal platform Oodit. Oodit ontwikkelt intuïtieve software om organisaties te ondersteunen bij het beheersen van risico’s. Met Oodit heb je op elk gewenst moment strategische inzichten in de risico’s van jouw organisatie en houd je grip op beheersmaatregelen.

 

blank

Niet zonder risico

Het derde kunstwerk is ‘Fire Color 1’ (1962) van Yves Klein. Dit stuk maakt deel uit van zijn ‘Fire Paintings’ serie, waarin hij vlammen gebruikte als penseel. Klein werkte samen met vrouwelijke modellen, die hij instrueerde om hun lichamen tegen een met vuur verwarmd oppervlak te drukken. Dit proces begon met het aanbrengen van een speciaal brandbaar medium op het doek, dat vervolgens werd aangestoken. Terwijl de vlammen oplaaiden, drukten de modellen hun lichamen tegen het doek, waardoor directe en blijvende afdrukken ontstonden. Dit maakproces was niet zonder risico’s; de modellen werden blootgesteld aan intense hitte en het vuur zelf. Net zoals de totstandkoming van dit kunstwerk niet zonder risico’s was, hebben bedrijven ook te maken met risico’s. Troostwijk | BvT is dagelijks bezig met onafhankelijke risico-inspecties en analyses bij bedrijven om de kans op schade te reduceren. Mocht er toch iets misgaan, beperken we de omvang van de schade, waardoor de bedrijfscontinuïteit wordt gewaarborgd.

 

Zekere en onzekere markten

blankHet kunstwerk van Beeple, ‘Everydays: The First 5000 Days’ (2021), was het vierde kunstwerk dat tijdens de sessie werd belicht. Dit kunstwerk is een collage van 5000 digitale kunstwerken die dagelijks zijn gemaakt. Beeple begon op 1 mei 2007 en voltooide zonder onderbrekingen op 7 januari 2021 de eerste 5000 kunstwerken. Dit enorme kunstwerk verwierf grote bekendheid toen het werd geveild bij het Britse veilinghuis Christie’s, waar de NFT voor ruim 69 miljoen Amerikaanse dollars werd verkocht. Na de veiling stortte de prijs van de tokens in. In zowel stabiele als volatiele markten is het belangrijk goed verzekerd te zijn. Bij Troostwijk begrijpen wij de invloed van materiële en immateriële activa op het risicoprofiel en het toekomstig rendement. Of het nu gaat om een overname, financiering of balanswaardering – eventueel in het kader van de onroerendezaakbelasting – onze economische taxateurs weten waar zij het over hebben.

 

blank

Het verlies van kostbaarheden

Het laatste kunstwerk is van Rembrandt van Rijn ‘Christus in de storm op het meer Galilea’ (1633). Het schilderij beeldt het bijbelse verhaal uit van Jezus die een storm kalmeert op het Meer van Galilea, zoals beschreven in het Nieuwe Testament. Rembrandt vangt de spanning en paniek van het moment met meesterlijke details en dramatisch lichtgebruik, een techniek waarvoor hij beroemd is. De gezichtsuitdrukkingen van de discipelen variëren van angst tot wanhoop, wat de menselijke emotie in deze goddelijke interventie versterkt. Helaas werd het in 1990 gestolen tijdens een van de beroemdste kunstroven in de geschiedenis, en het is sindsdien niet meer teruggevonden. Het verlies van een schilderij door (o.a.) diefstal kan een drama zijn. Net als een grote schade voor ondernemer een persoonlijk en financieel drama kan zijn. Onze taxateurs verzorgen verzekeringstaxaties waarmee drama bij de schadeafwikkeling kan worden voorkomen.

 

Wil jij meer weten over de diensten van Troostwijk? Klik hier.

Back To Top
Zoeken