Art Basel 2024: Ontwikkelingen in de kunstmarkt Het is dit voorjaar niet aantrekkelijk om naar…
Art Basel 2023: Zomer
De zon brandt op de stad Basel. Er zijn twee populaire opties om verkoeling te zoeken. Een sprong in de Rijn en je een paar kilometer laten meedrijven met de stroom. De andere optie is de airco gekoelde kunstbeurs Art Basel bezoeken en je onderdompelen in alle internationale topkunst. Ik koos voor de tweede optie.
Het kwam misschien door het mooie weer en de spreekwoordelijke (zonne)bril die ik als gevolg daarvan op had, in veel kunstwerken leek de zomer terug te vinden. Een kleine selectie.
De zomerse ‘vibe’ wordt aangezwengeld door het schilderij ‘California’ (1959) van Robert Motherwell. Deze kunstenaar is samen met o.a. Jackson Pollock en Mark Rothko een van de boegbeelden van het abstract expressionisme. Het schilderij is een sterk geabstraheerde weergave van de ‘Golden State’.
De zonovergoten gouden sfeer wordt voorgezet in het werk ‘Untitled (Yellow, Orange, Yellow, Light Orange)’ (1955) van Mark Rothko. Ja, inderdaad die andere abstract expressionist. Rothko is al decennia een publiekslieveling door de atmosferische aantrekkingskracht van zijn schilderijen. De vraagprijs heeft dan ook een gouden randje. Met een prijs van $60 miljoen is dit het duurste werk op de beurs.
Wie gaat zweten van dit soort prijzen kan op adem komen tussen wat ‘flower power’ van Andy Warhol. Het is altijd weer een feest voor het oog om een complete serie van zijn ‘Flowers’ (1970) tegen te komen. Of bijna compleet, er worden 8 van de 10 zeefdrukken van de volledige serie getoond. Daarom niet een minder kleurrijke ervaring en met prijzen rond $135.000 veel ‘betaalbaarder’.
Zonder licht geen bloemen en zonder de kunstenaar Olafur Eliasson geen kunst die zo goed de natuurlijke elementen weergeeft. Eliasson werd wereldberoemd met ‘The Weather Project’ (2003). Hij creëerde een enorme kunstmatige zon in museum Tate Modern. Het werk ‘Transparent Globe’(2010) op Art Basel verbleekt in het licht van de ‘Weather Project’ (welk werk niet) maar is wel exemplarisch voor het oeuvre van Eliasson. Het is een glazen globe die van binnenuit geel is verlicht en waarin de aarde en zon een worden.
De zon gaat onder in mooi avondrood in het werk ‘Mountain’ (2022) van Minjung Kim. De kunstenaar is opgeleid in traditionele kalligrafische technieken en Koreaans waterverf schilderen. In haar werk slaat ze een brug tussen deze traditionele technieken en een abstracte werkwijze waarin ook de eeuwenoude traditie van Aziatische landschapskunst is terug te zien. Deze abstracte zonsondergang geschilderd in heldere inktlijnen en waterverf is een mooi besluit van de zonnige dag. Na alle zinderende kunst spring ik alsnog in de Rijn en dobber ik verkoeld richting de zonsondergang.